SENESTE NYT FRA NÆSTVED BASKETBALL


19.01.2014

Billeder fra klubbens tur til Limfjords-cup


Vælg menuen NÆSTVED BASKETBALL og dernæst GALLERI for at se billderne

04.01.2014

Der er ændrede træningstider i foråret for mange hold.


Det er derfor vigtigt, at alle spillere orienterer sig om de ændrede tider, som fremgår af oversigten under nyheder.

10.12.2013

Joan Martinez stopper som ungdomstræner

Som en udløber af, at Felix Banobre ikke længere er headcoach for Team FOG Næstved, har Joan Martinez valgt at stoppe som ungdomstræner i klubben. Når han tager tilbage til Spanien på juleferie, kommer han derfor ikke tilbage. Det er vi rigtigt ærgerlige over, idet Joan har gjort et meget flot arbejde i den tid, han har været i klubben. Men vi respekterer naturligvis Joan's beslutning og ønsker ham al mulig held og lykke tilbage i Spanien.

Klubben går nu i gang med at finde en afløser for Joan, som vi håber at kunne præsentere hurtigst muligt efter nytår.

Bestyrelsen

 

23.08.2013

Ny sponsor til Næstved Basketball


madsen_200_200Tømrermester Madsen ApS har indgået sponsoraftale med Næstved Basketball for indeværende sæson.

 

Anders Madsen udtaler; Da jeg blev spurgt om jeg ville være med til at støtte et nyt opstartsprojekt for hele ungdomsafdelingen, var jeg ikke i tvivl.


Klubben og hele Ungdomsafdelingen er inde i en utrolig god udvikling – Og kan jeg være med til at skubbe lidt i den rigtige retning gør jeg det gerne.

 

 

 

Tømrermester Madsen ApS har domicil på hhv. Jungshoved og i Bårse – men udfører opgaver på det meste af Sjælland. Senest har Tømrermester Madsen stået for totalrenoveringen af Rønnede Kro.

 

Læs mere om virksomheden her: www.mestermadsen.dk

 

Næstved Basketball er utrolige glade for støtten og ser frem til det nye samarbejde

 

Ønsker du også at blive sponsor i Næstved Basketball ? - så ring til bestyrelsesmedlem, Henrik Holm.


 

 

17.07.2013

Næstved Basketball ansætter spansk talent- og ungdomstræner

 

Joan Martinez Escala

Næstved Basketball, der er moderklub til basketmandskabet Team FOG Næstved, har vedtaget en ny strategi, der over en årrække skal gøre ungdomsafdelingen til en af landets bedste.

 

Vores mål er at skabe en klub, der målt på antal ungdomsspillere og sportslige resultater er blandt de bedste basketklubber i Danmark, fortæller formanden Hans Verner Larsen, der understreger, at det skal være muligt at spille basketball i klubben både på motionsplan, fordi du synes, det er sjovt – og på eliteniveau, hvis du ønsker at udvikle dit spil og måske kvalificere dig til at blive en af fremtidens stjerner på Team FOG Næstved.

 

Det er derfor meget tilfredsstillende, at vi gennem sponsorater fra Team Næstved, Sparekassen Sjælland og 22 andreerhvervsvirksomheder nu har kunnet ansætte klubbens første fuldtidsprofessionelle træner,den 28-årige spanier Joan Martinez, fortsætter Hans Verner Larsen.

 

- Vi glæder os til, at Joan Martinez starter træningen i ungdomsafdelingen op til august sammen med klubbens øvrige trænere, supplerer Peter Christensen, der er bestyrelsesmedlem og sportslig leder i klubben. Der er ingen tvivl omat vi med ansættelsen af Joan Martinez er godt rustet til at igangsætte udviklingsprocessen frem mod en stærk ungdomsafdeling.

 

Joan har en bachelor i ”Physical Education and Sport” fra INEFC i Barcelona og kommerfra et job som ”Sports Director” i Gava Basketball Club i Spanien. Han har i en årrække trænet ungdomsspillere i både klub og på camps.

 

Kontakten til Joan Martinez er skabt gennem Team FOG Næstveds nye spanske head coach Felix BanobreJoan Martinez skal ved siden af jobbet som talent- og ungdomstræner også fungere som assistent coach på Team FOG Næstved.

 

Sponsorerne bag ansættelsen af Joan Martinex er følgende:

Advodan, AV-Huset, Brdr. Hansen Entreprise ApS, Dan Group Alarm Syd, Dansk Specialtransport, Danske Bank/Realkredit Danmark, Farvemassen Gulve, Fri BikeShop, Gitte Sass, Howden, H. Nielsen & Søn, Invita, Jesper's Auto, Kiropraktor Huset, Lokal Forsikring, Meding XL Byg, Næstved Flisecenter, +Resurse, Scheibel El & Sikring, Sparekassen Sjælland, Sydsjællands Autorude Service, Team Næstved, Wolff

 

 

 

 

22.04.2013

GENERALFORSAMLING

Ordinær generalforsamling 16. april 2013

 

På generalforsamlingen blev bestyrelsens beretning og regnskabet fremlagt og godkendt. Du kan læse beretningen her.

 

Under valg til bestyrelsen blev Charlotte Bak genvalgt som kasserer. Og der var nyvalg af Henrik Holm, Karl Lücking, Peter Christensen, Ken Olsen og Susanne Meyer Christensen.

 

Bestyrelsen består herefter af:

Hans Verner Larsen (formand)

Charlotte Bak (kasserer)

Peter Christensen

Susanne Meyer Christensen

Henrik Holm

Kristian Jakobsen

Karl Lücking

Ken Olsen

 

Efter eget valg udtrådte Dorte Hansen af bestyrelsen. Der var blomster og en stor tak til Dorte for en fremragende indsats.

 

 

22.04.2013

GENERALFORSAMLING

Beretning for sæsonen 2012/2013

 

Jeg vil i bestyrelsens beretning komme ind på nogle af de begivenheder, der har kendetegnet den forløbne sæson – og omtale nogle af de tiltag, vi har gjort forud for den kommende sæson.

  

Bestyrelsens mål

 

Følgende mål blev meldt ud på generalforsamlingen sidste år:

  • At skabe et basketmiljø der målt på resultater er blandt de bedste klubber i Danmark
  • At skabe en klub der er blandt Danmarks største målt på antal ungdomsspillere
  • At skabe en klub der er et socialt samlingssted for medlemmerne
  • At skabe og udvikle baskettalenter på højeste nationale niveau, herunder at levere minimum ét talent til Team FOG Næstved pr. årgang fra sommeren 2015

 

Jeg er efter generalforsamlingen blevet opmærksom på, at denne udmelding af nogle er opfattet, som om klubben alene vil satse på eliten og talenter. 

 

Det vil jeg godt sætte et tyk streg under, ikke er rigtigt. Jeg synes, basket er et fantastisk boldspil – verdens bedste. Og det synes jeg mange flere børn og unge her i Næstved skal have mulighed for at opleve. Det gælder både drenge og piger. Vi skal være en klub for både dem, der bare spiller for sjov og hygger sig med det, og så dem der har ambitionerne om at nå helt til tops på det nationale plan.

 

Som klub er vi i dag langt fra at have opfyldt de mål, vi har opstillet. Kan vi nå dem på 5-7 år, vil jeg være særdeles tilfreds. Men vi skal i bestyrelsen have dem som ledetråde, som vi holder alle beslutninger og initiativer op imod. 

 

Jeg vil indlede med at omtale nogle af de begivenheder, der har været i denne sæson – og så til sidst omtale nye tiltag, vi har forberedt for at arbejde os frem mod målene.

 

50 års jubilæum

 

Skal vi starte med historien, så kunne klubben fejre 50 års jubilæum i 2012. Dette blev markeret ved et jubilæumsarrangement i Næstved Hallen med ca. 90 deltagere, hvor der blev fortalt historier fra klubbens start. Arrangementet sluttede med overværelse af ligakampen mellem Team FOG Næstved og Svendborg Rabbits.

  

Hold

 

På drengesiden har vi hold i alle rækker. På pigesiden har vi måttet slå piger og dame junior sammen, og dame ynglinge og seniorer for at have spillere nok til en fornuftig træning.

 

Jeg har bedt trænerne komme med indspark om deres hold og har modtaget det på følgende:

 

Drengehold (årgang 99-00), træner Johan Hansen:

De startede med 6 spillere til træning og er i skrivende stund 12 betalende spillere. I efteråret endte de på en 2. plads i A-rækken, til Limfjords-cup endte de i en semifinale i B-slutspillet og tabte i overtid til Virum, som ligger i mesterrækken. I foråret har de ligget i den bedste A-række ud af tre, men på grund af der kun er 4 spillere der har spillet i mere end 1 år, har det ikke været muligt at få de andre med og dermed få bonuspoint ligesom de andre hold og derfor ligger de på en 5. plads. 

 

U 16, træner Jon Grønkjær:

1. holdet, består af 12 spillere og har spillet i Mester rækken. Vi ender som 2’er i pulje 2. Der har været fokus på de individuelle færdigheder samt forståelse af spillet i et højt tempo. Holdet har deltaget i ”Køge Bugt cup”, som de vandt, og Limfjordscup hvor det blev til en flot kvartfinaleplads. 

2. holdet, består af 16 spillere og har spillet i A-rækken, og har klaret sig flot når man tænker på det er 1. års juniorer! Der har været fokus på de individuelle færdigheder samt forståelse af spillet i et højt tempo. Holdet har deltaget i ”Køge Bugt cup” hvor det blev til en semifinale + Limfjordscup hvor det blev til en ottendedelsfinale. Holdet er endnu ikke færdige med kampprogrammet.

Jeg har været oppe og runde 33 spillere i juniorrækken, men som altid er der nogle spillere som kommer og går. Jeg ender med 28 spillere på de 2 hold, hvilket er lidt flere end forrige år. Så har jeg fået et talent tilknyttet fra Ringsted.

 

U18, træner Jon Grønkjær:

Holdet består af 13 spillere og har spillet i den landsdækkende række. Holdet ender som 9’er, á point med 8. pladsen. Holdet har deltaget i Køge Bugt Cup i senior rækken, og har bl.a. spiller op med et 2. div. Hold + spillet en hæderlig kamp mod to 1. div. Hold, hvor vi ikke blev udspillet. Holdet vandt Limfjordscup, Jeg synes drengene har gjort et stort stykke arbejde og har endda formået at spille op med de bedste hold i Danmark. 

 

Herre 3, træner Peter Perch Nielsen:

Det har for os som et hold været meget op og ned da vi jo er et nyt hold, med en del nye spillere kommet fra og til holdet.
For det meste er det dog godt og humøret et meget højt. Da vi er rykket op i en højere række og grundet en del skader og mangel på en fast trup til alle kampene, har vi ikke kunne kommer over sidste pladsen i vores turnering. Vi er dog alle overbevist om at vi til næste sæson vil få et meget bedre spil på holdet, og dertil vil kunne slutte med en bedre placering.
Hele holdet har udviklet sig gevaldigt, og vi har løftet vores spil.

 

Herre 2, trænere Jacob Wulff og Mikael Johansen:

Holdet har sportsligt haft en ok sæson med en placering som nr. 3 i deres række. Der har været god intensitet til træningen. Igennem sæsonen har der netto været nogen afgang af spilere.

 

Trænere

 

Det har været en stor udfordring at finde trænere til holdene forud for sæsonen. Vi nåede faktisk helt frem til september, før det var helt på plads. I forhold til klubbens planer om et vokse, er trænersituationen en meget stor udfordring. Vi har derfor initiativer, der skal gøre det mere attraktivt at være/blive træner.

 

 

Antal medlemmer

 

I forhold til sidste sæson er vi 7 medlemmer mere, således at vi i dag er 165 medlemmer.

 

Da vi gerne vil være flere medlemmer, har vi bl.a. haft nogle initiativer:

  • -minidag 8. september
  • -aktive på sociale medier og hjemmesiden
  • -plakater på skoler
  • -TFN spillere har omdelt materiale om Næstved Basketball på skoler
  • -Indført præmie i form af en t-shirt til medlemmer, der skaffer et nyt medlem

 

 

Limfjordscup

 

Det er efterhånden ved at være en fast tradition, at vi deltager i Limfjordscuppen i Lemvig. I år kunne vi sende 48 spillere fordelt på 6 hold af sted. Herre ynglinge udmærkede sig ved at vinde guld. Flot. Det handler selvfølgelig om at spille basket, men det sociale har en stor plads på turen.

 

Økonomi

 

At få økonomien til at hænge sammen er i dag en meget stor udfordring.

 

Det som virkeligt tynger i regnskabet, er udgifterne til lokaler, da kommunens tilskud igen er blevet reduceret. I regnskabet for 2012/2013 er lokaleudgifterne på 109.000 kr., hvilket skal ses i forhold til kontingentindtægterne, der er på 199.000 kr. Det betyder, at mere end halvdelen af det, som medlemmerne betaler i kontingent, går til betaling for haller.  

Set i forhold til vilkårene i mange andre kommuner, hvor lokaler stilles gratis til rådighed, har vi ikke nogen favorabel ordning i Næstved.

 

Udsigten til stigende lokaleudgifter var også baggrunden for, at bestyrelsen på en ekstraordinær generalforsamling 2. august 2012 måtte fremsætte forslag om en kontingentforhøjelse.

 

På samme generalforsamling blev det besluttet at ændre navn fra NIF’s Basketball-afdeling til Næstved Basketball – som vi i øvrigt uformelt har kaldt os i nogle år.

 

Årets regnskab, som vores kasserer Charlotte Bak om lidt vil gennemgå, viser et lille overskud på 10.000 kr., hvilket set i forhold til udfordringerne er meget positivt. Egenkapitalen er på 39.000 kr.

 

Bestyrelsen

 

Efter sidste års generalforsamling bestod bestyrelsen af:

 

  • -HVL (formand)
  • -Charlotte Bak (kasserer)
  • -Dorte Hansen
  • -Kristian Jakobsen
  • -Thomas Foldbjerg
  • -Søren Christensen

 

Desværre måtte Søren Christensen trække sig i september pga. for meget at se til som træner, med job og familie.

 

Sidst på året forlod Thomas Foldbjerg også bestyrelsen – også fordi han måtte erkende, at job, familie og ass. coach jobbet på Team FOG Næstved tog al tiden.

 

Vi besluttede i bestyrelsen at ”kæmpe” os igennem til næste generalforsamling. Særligt Dorte har i den forbindelse trukket et stort læs. Desværre har Dorte besluttet sig for at træde ud af bestyrelsen her på generalforsamlingen.

 

Vi er så Charlotte, Kristian og jeg selv tilbage, og har derfor hårdt brug for nye kræfter, der vil træde ind og være med til at gøre en indsats. For ikke at stå helt uforberedte her på generalforsamlingen, har vi gjort et forarbejde, og jeg er glad for at kunne oplyse, at Henrik Holm, Karl Lücking, Peter Christensen, Ken Olsen og Susanne Meyer Christensen alle er villige til at lade sig vælge til bestyrelsen.

 

Initiativer til næste sæson

 

Vi har i bestyrelsen løbende drøftet, hvad der skal til for, at vi kan nå de mål, som jeg startede med at omtale i beretningen, om at vi vil være en antalsmæssigt større klub med bedre resultater og en klub, der også kan være et socialt samlingssted for medlemmerne.

 

Vi har set os lidt omkring, og specielt i Værløse, Hørsholm og Åbyhøj gør de det rigtigt godt på den front.

 

Vi var derfor på besøg i Værløse den 4. februar, hvor vi blev præsenteret for deres måde at drive ungdomsafdelingen på. Samtidig kunne Andreas fra Team FOG Næstved fortælle dem om TFN’s forretningskoncept, hvor de har meget at lære.

 

Vi kom hjem med mange gode input til, hvordan vi kan komme videre – men heldigvis også med mange bekræftelser på, at de tanker, vi på forhånd havde gjort os, vil være med til at bringe klubben i den rigtige retning.

 

Anbefalingerne fra Værløse var følgende:

  • dan et trænerkollektiv med fælles kultur og rød tråd
  • sats på udvikling og uddannelse af trænere
  • ansæt en dygtig ungdomstræner 
  • nye medlemmer (minier) skal fanges i SFO
  • trænere og forældre skal drive holdene – trænerne skal træne og forældrene skal klare det praktiske
  • vi skal holde opstartmøder ved sæsonens start med spillere og forældre om, hvordan vi spiller basket, hvem af forældrene hjælper til, og hvem vil være ressourcepersoner ved arrangementer m.v.

 

Vi går nu i gang med at realisere disse anbefalinger. 

 

Vi er i gang med at danne et Trænerforum, hvor trænerne kan erfa-udveksle og tale om udvikling. Målet er at skabe et aktivt og udviklingsorienteret fællesskab mellem trænerne, der gerne skulle gøre det mere attraktivt at være og blive træner. En realisering af vores plan vil kræve betydeligt flere trænere i de kommende år. Peter Christensen, som stiller op til bestyrelsen, er udset til posten som bindeled mellem bestyrelsen og Trænerforum.

 

Vi er også klar til at ansætte en ungdomstræner, som udover selv at træne et hold skal sparre med og uddanne vores trænere og være i hallen i rigtig mange timer som en trænerressource. Lønnen til træneren er allerede skaffet bl.a. gennem sponsorater og støtte fra Team Næstved. I bestyrelsen traf vi beslutningen om, at ansættelsen ikke skulle finansieres over kontingentet, men skaffes gennem sponsorater og tilskud. Og det er vi meget tæt på at opfylde. Som det ser ud lige nu, vil ungdomstræneren nok blive ansat i samarbejde med Team FOG Næstved, hvor personen så skal være ass. coach. Men det er ikke helt afklaret endnu.

 

Desuden skal vi have styrket forældrenes indsats omkring holdene. På en del hold fungerer det allerede, men vi skal have indført som en fast model, at trænerne er ansvarlige for træningen, mens forældrene tager sig af det praktiske – organisering af kørsel til udekampe, tøjvask og et par sociale arrangementer for børn og forældre i løbet af sæsonen.

 

Endelig skal vi gøre en indsats for at få flere medlemmer. Det skal særligt være minier og drenge/piger, vi skal satse på. 

 

Det var hovedlinjerne for indsatsen i næste sæson. Så jeg tør love den nye bestyrelse et spændende år med masser af opgaver.

 

Tak

 

Jeg vil gerne takke de mange, som har støttet op om Næstved Basketball i den forløbne sæson. Jeg tænker på trænerne og hjælpetrænerne, som har lagt mange timer i klubben. På de mange forældre, som har hjulpet. På dommere og dommerbordsofficials. Og alle andre som har deltaget, og sidst men ikke mindst tak til mine kolleger i bestyrelsen – Dorte, Charlotte og Kristian – for deres indsats i 2012/2013.

 

Det var beretningen for sæsonen 2012/2013. 

 

 

Hans Verner Larsen

Formand

 

 

 

02.08.2012

EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING

 

På den ekstraordinære generalforsamling 2. august 2012 blev forslagene, som bestyrelsen havde fremsat, vedtaget:

 

1. Klubbens navn er ændret fra "NIF Basketball-afdeling" til "Næstved Basketball" med tilføjelsen
"(Afdeling i Næstved Idræts Forening)".

 

2. Kontingentsatserne blev ændret således:


Årlige kontigentsatser - Der dog afregnes 1/2 årligt (50/50)

 

Mikro uændret 800 kr.

Mini Yngste forhøjes fra 1.100 kr. til 1.250 kr.

Mini Ældste forhøjes fra 1.300 kr. til 1.450 kr.

Piger / Drenge forhøjes fra 1.500 kr. til 1.600 kr.

Junior, Ynglinge og Ung Senior forhøjes fra 1.600 kr. til 1.850 kr

Senior forhøjes fra 1.700 kr. til 2.000 kr.

Motionister uændret 1.700 kr.

 

/Bestyrelsen

NÆSTVED BASKETBALL | SCT. JØRGENS PARK 120 2TV 4700 NÆSTVED | TLF 20323162 | CVR 33214855 | mail@naestvedbasketball.dk